Farizejství mobilních operátorů

Ministerstvo financí má neomezené mobilní tarify za pár korun. Když se téhož snaží domoci lidé přes spotřebitelské sdružení dTest, je zle. Mobilní operátoři začali svorně tuto iniciativu očerňovat. Proč asi?

Mobilní operátoři nás dřou z kůže. Český uživatel mobilních služeb je pro ně očividně pouze ovce, kterou je třeba náležitě oholit. A když holená ovce náhodou začne bečet, že je to už moc, tak nastoupí tiskový mluvčí a vysvětlí, že je to pro naše dobro. A tak se dozvíme, že my nechceme, aby po vyčerpání balíčku mobilních dat nám internet i nadále fungoval, jen pomalejší rychlostí. My chceme internet zastavit a připlatit si za další data. Takovou máme jako národ hrdost, nechceme nic zadarmo! Jen to těm ostatním, co tohle nechápou, pane mluvčí, řádně vysvětlete.

A proč jsou pro nás vaše služby tak drahé? Nejdražší v Evropě. Marně koukáme na mapu a přemýšlíme, proč tomu tak je. Je náš stát těžce vysokohorský a budování vysílačů je proto neskonale náročnější a tudíž mnohonásobně dražší? Kdepak. Jsme tedy na tak vysoké úrovni, že cena práce je u nás mimořádně drahá, proto něco vybudovat a provozovat je náročnější než třeba v sousedním Rakousku? Taky těžko. Tak proč proč proč? Utočíme na pana mluvčího. Shovívavě se pousměje a vysvětlí nám, že český zákazník je specifický a to přináší zvýšené náklady. Hlavou nám proběhne, jak se nás nedávno snažil jeden výrobce předražené sladké vody přesvědčit, že český zákazník místo slazení cukrem (jako ten jednoduchý, nenápaditý a nudný německý konzument) požaduje umělá sladidla, z nichž mnohá jsou málem na seznamech bojových látek. Nebude to ten stejný případ? Než stačíme tuto eventualitu promyslet a náležitě se naštvat, pan tiskový mluvčí na nás vrhne další naučený úsměv a sdělí nám, že přichází s novými tarify, které jistě nadchnou všechny zákazníky. Dobrá, počkáme. A jaké to překvapení! Tarify jsou nové, mnohem méně srozumitelné a světe div se, když to propočítáme, mnohem dražší. Aha, ale to je v pořádku, už víme, že to tak chceme, že dražší služby požadujeme a jsme velice specifickou zemí. Dmeme se pýchou a voláme to rodině (ale hodně stručně, výplata nám nestačí na dlouhé „vykecávání se“).

Tak takto to u nás chodí. A pak se ministr financí pochlubí, že neomezené volání mají jeho podřízení za „stopade“ za měsíc s 10GB (cožééé? 10 giga?? není to mega nebo kilo???) datovým balíčkem. Hrdý český člověk je pobouřen. Tak my se tady snažíme, abychom byli za hrdé sponzory mobilních operátorů, za ovce Evropy, a naše vlastní vláda nás takto podrazí? Co s tím? Vyjít do ulic? To už jsme zkoušeli ohledně jiných vládních průšvihů a k ničemu to nebylo. Naše vláda si od nás nenechá do ničeho mluvit. Takže jinak. Když už nám takto před světem pokazili náš profil, tak si takové tarify vyžádáme taky. Když už máme pověst zkaženou, tak budeme alespoň volat levněji.

Praktického provedení se chopilo několik iniciativ. Nejznámější je zřejmě aktivita spotřebitelského sdružení dTest. Lidé se registrují, aby se vysoutěžil ten nejlepší tarif, ideálně přibližující se tarifu, jaký požívají státní úředníci. Ale ouha, všichni tři hlavní (nevirtuální) operátoři, místo aby se věnovali vzájemnému „litému konkurenčnímu boji“, který již mnoho let mezi nimi zuří a profituje na něm zákazník (nebo ne? nebo je to jinak?) a do soutěže o spoustu nových zákazníků se bez váhání zapojili, tak se od toho distancují a svorně očerňují sdružení dTest, že se snaží na tomto samo vydělat a vylákat od nich data zákazníků. Farizejství nejhrubšího zrna. Kdyby se výše zmiňovaný tiskový mluvčí dokázal postavit před kamery a sdělit národu, že do takové soutěže nejdou, protože prostě chtějí, abychom byli i nadále ovce a měli z nás extrémní zisky, bylo by to férové. Ale toho bychom se dočkali maximálně tak v pohádce O poctivém operátorovi. A ta je v Čechách i na Moravě zakázaná. Takže se nejdříve dočkáme snahy očernit sdružení, které se snaží prosadit levné tarify i pro obyčejné lidi, a pak nám bude vysvětleno, že ministerský úředník je jiná sorta zákazníka a zajistit volání nám obyčejným vyjde mnohonásobně dráž (asi tak pětkrát, když koukneme na tarify). A vše bude při starém.

Ale abych zodpověděl úvodní otázku. Proč kolem sebe mobilní operátoři tak kopou? Odpověď je jednoduchá, jde tu o velké peníze, o obrovské zisky. Pokud se dá se ziskem provozovat tarif, jaký mají naši ministři (a všude v zahraničí i obyčejný lid), tak to, co účtují nám, je obrovsky předražené a zisky operátorů jsou neuvěřitelným „vývarem“. Ještě je tu však druhá možnost: jsme opravdu něčím specifická země (čím, je mi záhadou, ale vyloučit to nelze) a všechno se u nás provozuje draho, takže operátoři dotují provoz ministerských telefonů ze svého (vlastně z našeho, ale to je jedno). Proč to ale dělají? Že by za to něco od vlády chtěli? Vyloučit se to nedá. Doufejme tedy, že se do aukce přihlásí nějaký virtuální operátor, který nabídne ceny opravdu solidní. Abychom mohli přes mobily sledovat dění v naší zemi, telefonicky to probírat s přáteli a neunikla nám žádná „kulišárna“, kterou tam nahoře ukují (ale preventivně je ve volbách raději všechny vyměnit). A pamatovat si, jak se velcí operátoři staví k požadavkům obyčejných zákazníků. Pamatovat si jejich farizejství a nedělat jim i nadále ovce.  

Autor: Jaroslav Andrýsek | sobota 10.6.2017 14:42 | karma článku: 41,07 | přečteno: 3539x