Brutální reklama – svědectví o naší společnosti

V reklamě na banku kocour sežere kanárka. To se klidně může stát, tak v čem je ta brutalita? A navíc, denně na obrazovce vidíme stovky vražd a násilí. Tak proč to pohoršení nad hladovým kocourem?

Kocour sežere kanárka, mlsně se olízne a prohlásí, že je to v pořádku, protože mu nedali nažrat a kanár byl tlustý, tak „není o čem“. Když jsem viděl tuto reklamu poprvé, nevěřícně jsem zíral. Jako správný „naiva“ jsem očekával pokračování, druhý obraz, ve kterém kanár spokojeně poletuje nad kleci, ve které je uvězněný naštvaný kocour. Ale ono nic! Bylo to celé. Kocour prostě kanára sežral! A je to naprosto v pořádku. Tak co mě na tom šokovalo?

Tuto reklamu nazývám brutální. Mnozí asi namítnou, o co jde, tak to přece v přírodě chodí, normální potravní řetězec, šelma má hlad tak loví. Jenže! V přírodě má kořist šanci. Není zavřená v kleci, ze které vedou jediné dvířka plně obsazené hladovým kocourem. A i když do takové situace se může nebohá kořist dostat i na svobodě, není to stejná situace. Tohle byla normální brutální poprava nebohého kanára!

Zase se může vyskytnout námitka, ale taková scéna, navíc jen náznakem ukázaná, není nic divného, denně v televizi vidíme několik desítek vražd lidí, takže smrt nějakého kanára s námi nemůže pohnout. Asi opravdu nemůže. Bohužel! Pokud bychom do toho zapojili empatii, museli bychom televizi navždy vypnout. Každý z těch lidí, které hlavní hrdina zabil, i když to byli přisluhovači padoucha, byli také něčí synové, manželé, tátové…. dost, takto bychom nikam nedošli! Tak se přestaňme dojímat nad sežraným kanárem. O nic přece nejde. (Ale já na té brutalitě trvám, kanárek také někomu patřil, někdo ho měl rád, a byl popraven kocourem, aby demonstroval nezbytnost nějakého hloupého účtu…)

Tato reklama stojí za zamyšlení i z jiného důvodu. Podprahově nám sděluje, že banka si nebude brát servítky. Stejně jako kocour, když dostal příležitost a kanárek byl uvězněný, nemilosrdně ho sežral. Takže padněme do osidel banky, nechme se uvěznit do klece, kontokorentem, půjčkou nebo hypotékou. A banka nás v případě, že bude mít hlad (tj. nebudeme ji zásobovat dostatečným přísunem kapitálu, neb peníze jsou její potravou) nemilosrdně popraví. Alespoň takto to působí na mě. Rozhodně si ve mně touto reklamou potenciálního klienta nevypěstovala.

Co se týče mimoděk sdělovaných informací, znám už jenom jednu horší reklamu. Je na jinou banku. Nebohý chlapec je terorizován v hororové tramvaji, protože „kamarádce“ dluží nějaký obnos. Teprve když ho s vypětím všech sil zaplatí, najednou je všechno zase v normálu, dokonce mu ona osoba s úsměvem řekne: „Zase kámoši?“ Dost hrozné! Je nám sdělováno, že peníze jsou to nejdůležitější na světě a když někomu něco dlužíte a pozdě platíte, nejen, že není váš kamarád, ale může na vás použít prakticky cokoliv, zastrašování, výhrůžky, psychický teror. A má nám to připadat normální.

Tyto reklamy se nám snaží svoji brutalitou (ano, i tu druhou bych označil za brutální, i když lidé bez empatie se budou nejspíš bavit, jak je to dobře hororově zpracováno) ukazovat, co je norma, na co se máme připravit, jaký je náš svět. Je to obrázek dost hrozný. Alespoň mě děsí víc, než tisíc postřílených padouchů jakýmkoliv akčním hrdinou (i když i v tomto se skrývá děsivý odkaz, připravte se, že násilná smrt bude i v reálu denním obrazem). Pokud přestaneme vnímat nemorálnost a brutalitu sdělení v takových reklamách, pokud to přijmeme jako normální stav, je to krůček směrem zpět, směrem dolu, pryč od našeho člověčenství. Krůček sice malý, ale i po malých krůčcích se dá vzdálit hodně daleko. Pamatujme na to, i při sledování televize.

Odkaz na reklamu s kanárkem: http://www.tvspoty.cz/moneta-money-bank-kocour-v-ptaci-kleci-neni-o-cem/

A ta druhá, hororová: https://www.youtube.com/watch?v=9lSUJrpTKHs

Autor: Jaroslav Andrýsek | čtvrtek 29.6.2017 9:46 | karma článku: 29,87 | přečteno: 1545x